'De Nationale ombudsman verricht op verzoek of uit eigen beweging onderzoek naar gedragingen van bestuursorganen van het Rijk en van andere bij of krachtens de wet aangewezen bestuursorganen.'
De Nationale ombudsman is een externe klachtvoorziening; vooral bedoeld voor burgers; die (op schrift gestelde) klachten kunnen indienen over overheidsorganen (en over de medewerkers die onder de verantwoordelijkheid van deze organen werken).
De overheidsorganen waarom het gaat zijn in ieder geval de ministers (en onder hun verantwoordelijkheid vallende onderdelen zoals de belastingdienst); de politie en een hele reeks van zelfstandige bestuursorganen (zoals de Sociale verzekeringsbank en de Uitvoeringsorganisatie werknemersverzekeringen).
Klachten over een decentrale overheid (provincies; waterschappen; gemeenten en de gemeenschappelijke regelingen) mag de Nationale ombudsman alleen behandelen als deze overheid op eigen verzoek voor de externe klachtbehandeling bij de Nationale ombudsman is aangesloten. Een decentrale overheid kan er namelijk ook voor kiezen een eigen ombudsman of ombudscommissie in te stellen of dit samen met andere decentrale overheden te doen. Aansluiting bij de Nationale ombudsman vindt plaats door middel van een Aanwijzingsbesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Voor klachten over de gemeente kan men niet bij de Nationale Ombudsman terecht; maar moet men contact opnemenmet de gemeente of de gemeenteraad.
Naam: De Nationale Ombudsman
Telefoonnummer: 0800-33 5555
Bezoekadres:
Bezuidenhoutseweg 151
Den Haag
Postadres:
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Telefoonnummer: 070 3563 563
Website: www.nationaleombudsman.nl
Doelstelling of kernactiviteit:
'De Nationale ombudsman verricht op verzoek of uit eigen beweging onderzoek naar gedragingen van bestuursorganen van het Rijk en van andere bij of krachtens de wet aangewezen bestuursorganen.'
Belangrijkste doelgroepen:
Iedereen in Nederland die klachten heeft m.b.t. overheidsaangelegenheden.